- Lorem ipsum
Goodbeans
Goodbeans
Ethisch geteelde koffie toegankelijk maken
Good Beans wordt gerund door een praatgrage Amerikaan en een nuchtere Noor. Ze hebben zich gevestigd in Amsterdam om er een missie te ontwikkelen, uit te diepen en te verspreiden: ethisch geteelde koffie toegankelijker maken.
Koffie van Rwanda
De eerste herkomstrelatie begon na een reis naar Rwanda eind 2018, waar Cody en Harald hun partners bij de Twongerekawa Coko Cooperative Society ontmoetten. De meest recente branding is afkomstig van hun gloednieuwe "honey-washed" partijen, een experimenteel wasproces dat ze de afgelopen drie jaar hebben ontwikkeld.
Coko beseft dat sterke vrouwen zorgen voor sterke gemeenschappen: acht van de twaalf leden van hun leiderschapsraad zijn vrouwen. Regelmatige gemeenschapsvergaderingen bieden vrouwen een forum om investerings- en ontwikkelingsdiscussies te leiden, en de coöperatie heeft verschillende onderwijs- en ondernemerschapsprogramma's voor gelijke kansen.
Coko heeft de premies die kopers zoals wij betalen opnieuw geïnvesteerd om een regenwateropvangsysteem te bouwen en hun inspanningen op het gebied van biodiversiteit te vergroten. Ze hebben onlangs hun krachten gebundeld met die van hun buurcoöperatie, Abakundakawa, om een kwekerij voor fruit- en schaduwbomen te beginnen en hun leden kennis te laten maken met agroforestry. Dit zijn voorbeelden van het soort lokale inspanningen op het gebied van duurzaamheid met een grote impact die kleine boeren in staat zullen stellen de snel naderende uitdagingen van de klimaatverandering het hoofd te bieden.
Smaaknotities: koffiebloesem, gekonfijte sinaasappel, sappig.
Koffie van Nicaragua
De tweede editie van Fucking Strong Coffee komt uit Nueva Segovia, een noordelijke Nicaraguaanse provincie.
Daar wordt samengewerkt met Expocamo, een inspirerende exporteur van speciale koffie die zich richt op direct-trade en traceerbare kwaliteit.
Expocamo werkt aan het verhogen van het profiel van Nicaraguaanse speciale koffie door het opbouwen van lange termijn relaties tussen hun netwerk van kleine koffieproducenten en speciale branders over de hele wereld. Hun toewijding aan vertrouwen, transparantie en eerlijkheid ligt ten grondslag aan alles wat ze doen.
Expocamo is gericht op duurzame ontwikkeling voor boeren en hun gemeenschappen. Hun team van agronomen en koffieprofessionals werkt nauw samen met hun telers om de kwaliteit van de oogst gestaag te verhogen en de agrarische gezondheid van de regio te verbeteren.
Smaak: chocolade, bosvruchten, lichtere body.
Duurzame verpakking
Goodbeans startte als bonenwinkel en merkte we al snel hoeveel plastic afval er wordt geproduceerd door conventionele koffieverpakkingen. Elke maand kochten en verkochten ze tientallen moeilijk te recyclen wegwerpzakjes. Diezelfde zakken koffie belandden waarschijnlijk op stortplaatsen of in verbrandingsovens nadat de inhoud ervan was gebrouwen.
In plaats van het probleem nog groter te maken, vonden ze dat blikjes een uniek alternatief boden. Ze zijn niet alleen gemakkelijker te recyclen dan ander aluminium, maar ze zijn ook stevig en herbruikbaar. Dat betekent dat de meeste van hun blikken verschillende levens leiden als opslagcontainers, accessoires voor op boekenplanken en cactuspotten. Lang leve het blikje!
Bovendien stimuleren ze hergebruik via hun hervulprogramma in Amsterdam: een aantal van de vaste klanten komt wekelijks terug om hun blikjes te hervullen met vers geroosterde Fucking Strong-koffie, waardoor ze honderden plastic zakken uitsparen.